Wij staan in de herfst editie van ONDERNAMEN Lopikerwaard 2019.

Hieronder leest u het geplaatste artikel.

boere accountants ondernamen oudewater nieuwe app

Nieuwe app voor Boere Accountants en Adviseurs

Wie weleens bij Boere Accountants en Adviseurs in Oudewater is geweest, weet dat je niet bij een massaal kantoorpand op een bedrijvenpark langsgaat. Een ritje naar Boere Accountants en Adviseurs gaat langs weilanden en knotwilgen en eindigt bij een prachtig kantoor in een modern verbouwde schuur. Dat het kantoor zich tussen de weilanden bevindt, wil echter niets zeggen over de vooruitstrevendheid van het bedrijf. Momenteel ontwikkelt Boere Accountants en Adviseurs een gloednieuwe app voor haar klanten.

‘Door moderne technologie kunnen wij klanten nog beter adviseren’

‘Er zijn twee redenen voor de app’, vertellen eigenaren Aswin en Jolanda Boere. ‘De eerste reden is gemak voor de klant, de tweede is veiligheid.’ In de app, die speciaal voor het kantoor wordt ontwikkeld, kunnen klanten straks meerdere vormen van informatie vinden. Denk aan actueel nieuws en een bijtellingscalculator, waarmee op basis van een kenteken de juiste bijtelling wordt berekend. Een groot deel van de app is echter bedrijfsinformatie. ‘Klanten kunnen belangrijke documenten met ons delen en andersom. Denk aan een accountantsverklaring, uitwerkingen van de jaarrekeningen plus de adviezen daaromheen. Dat is ook waar veiligheid om de hoek komt kijken. Nu delen we een aantal van deze documenten via de e-mail. Dat is een veiligheidsrisico en in het kader van de recente AVG-wetgeving ook niet de ideale manier om gegevens te delen. Doordat we met de app in een beveiligde omgeving bestanden met onze klanten kunnen uitwisselen, voorkom je dit. Bijkomend voordeel is dat je altijd alle documenten bij de hand hebt. De app is namelijk zowel op desktop, tablet als smartphone te gebruiken.’

Automatisering op orde
‘We hoeven geen voorlopers te zijn, maar zijn wel een professioneel kantoor. Dat betekent dat je de automatisering op orde moet hebben’, vertelt Aswin. ‘Dat hebben we altijd al belangrijk gevonden. Toen we elf jaar geleden startten, begonnen we direct in de cloud. Daar hadden we toen ook onze boekhoudsoftware staan. Via internet konden klanten inloggen in de cloud om hun administratie bij te werken. Voordeel was dat wij direct in hun administratie konden meekijken. Dat is nu heel normaal, maar destijds niet gebruikelijk. Meestal hadden klanten nog een boekhoudprogramma op de eigen computer geïnstalleerd. Pas sinds een jaar of vijf zijn online boekhoudpakketten gangbaar geworden. Wij zijn uiteindelijk ook overgegaan naar het online pakket, omdat het dezelfde voordelen biedt en steeds wordt verbeterd met handige koppelingen en nog slimmere boekhoudoplossingen.’

‘Wij blijven uiteraard persoonlijk
maatwerkadvies geven’

Aanvulling
De eigen app biedt straks een mooie aanvulling op de bestaande online boekhoudsoftware. ‘Het zijn twee verschillende applicaties’, legt Jolanda uit. ‘Klanten hebben een breed scala aan opties waar ze gebruik van kunnen maken. Per ondernemer kijken we naar de behoeftes. We hebben ICT-bedrijven als klant, die ernaar snakken om alles te automatiseren. Anderen daarentegen geven er soms wat minder om. Het mooie is dat we per klant kunnen bespreken welke middelen en diensten passen. Sommige ondernemers doen alles zelf, waarbij wij alleen controleren. Bij anderen nemen we juist meer uit handen.’

Persoonlijker dan ooit
Waar automatisering om de hoek komt kijken, rijst de vraag of menselijk contact nog nodig is. Aswin twijfelt daarover geen moment: ‘Bij ons kantoor is techniek een bijkomstigheid, maar allesbehalve vervanging van persoonlijk contact. Ik denk zelfs dat het tegendeel het geval is. Door moderne technologie kunnen wij klanten nog beter adviseren. Het maakt ons werk administratief namelijk makkelijker, doordat je bepaalde handelingen veel sneller en niet dubbel hoeft uit te voeren. Dat zorgt voor tijdwinst en dus meer ruimte voor persoonlijk contact en advies. Vergeet niet: ons advies is maatwerk. Een app kan dus wel algemene informatie geven, maar wij blijven uiteraard persoonlijk maatwerkadvies geven. Daarmee onderscheiden we ons juist van grote kantoren.’ Jolanda vult haar man aan: ‘Aswin is echt onze adviseur. Iedere klant heeft eigenlijk altijd rechtstreeks contact met hem. Daardoor hebben ze snel een antwoord. We hebben allebei bij grote kantoren gewerkt en weten dat dit daar nog wel eens anders is. Daar gaat een vraag vaak over meerdere schijven en moet de klant onnodig lang wachten.’

Begeleiden bij gebruik
Het moeilijkste van nieuwe techniek is, dat iedereen het zal moeten leren gebruiken. Voor de nieuwe app van Boere Accountants en Adviseurs geldt die uitdaging ook, want het versturen van documenten per e-mail is met de app straks verleden tijd. Aswin: ‘Iedere klant gebruikt straks onze app. We begeleiden iedereen hierin persoonlijk en leggen uit wat ze met de app kunnen. Vooral op het gebied van veiligheid weet ik zeker dat klanten de meerwaarde zullen zien. We kregen van meerdere klanten hier ook al vragen over, dus voor een deel voorziet het ook in een behoefte.’ De app van Boere Accountants en Adviseurs is momenteel volop in ontwikkeling en wordt in het vierde kwartaal van dit jaar in gebruik genomen.

nieuwe app voor klanten boere accountants